* Op 10.03.14 een inspirerende dag gehad, waarbij ik vooral de creatieve ontwerpopdracht erg leuk vond. Met twee collega-studenten een opdracht bedacht, die gericht was op het triggeren van studenten binnen ons studieloopbaangericht onderwijs....een wat paradoxale aanpak, maar volgens ons 3 erg uitdagend...zie de foto's hieronder.
*De voorbereidende opdracht rondom mijn flow-moment heb ik hieronder bijgevoegd:
"Mijn Flowmoment"
De literatuur doorlezende kwam al vrij snel een van mijn momenten
met “FLOW” naar voren. Dit was toen ik als Projectleider Contractscholingen werkzaam was in het Academisch Ziekenhuis Maastricht. Ik beantwoordde destijds uiteenlopende opleidings/scholingsvragen van binnen en buiten het azM. Op een gegeven moment kwamen er binnen een periode scholingsvragen vanuit verschillende limburgse ziekenhuizen om een bijscholing voor verpleegkundigen op te zetten, die tussen het “normale” en het “intensive care”’ niveau te plaatsen was. Vanuit verschillende specialismes (b.v. pulmonologie maar ook neurologie) werd gevraagd voor een bijscholing op dit gebied. Ik heb deze opleidingsvragen gecombineerd en bedacht dat een specialisme-overstijgende mediumcare opleiding voor verpleegkundigen wellicht een goed idee zou kunnen zijn. Het idee werd eerst met de aanvragers van de scholingen gedeeld en toen men hier zeer positief over was ook in een soort werkveldbijeenkomst besproken met andere ziekenhuizen uit deze regio.
Iedereen was enthousiast en op de vraag wie wilde meedenken en
meeschrijven aan dit nieuw opleidingstraject kreeg ik veel aanmeldingen. Het
proces dat toen volgde roept bij mij het “Flow gevoel” op….Met
vertegenwoordigers uit betrokken specialismes en de betrokken ziekenhuizen
startte een ontwerpproces, dat enorm voortvarend en bijna als vanzelf verliep…Via
allerlei dwarsverbanden werd invulling gegeven aan de vraag. Terwijl in andere ontwikkelprocessen
betrokkenen regelmatig achter de veren moesten worden gezeten, hoefde dit hier
absoluut niet. Het ging bijna vanzelf en binnen de gestelde termijn startte de
eerste groep….Deze mediumcare opleiding werd vervolgens een van de
succesnummers van onze dienst.
Hieraan terugdenkend herken ik een aantal aspecten uit de
literatuur van Girod: de doelgerichtheid en afbakening waren heel duidelijk van
invloed, verder wil ik het aspect directe feedback noemen….de betrokken
ontwikkelparticipanten gaven elkaar continu reactie op gemaakte producten. Het
feit dat het ontwikkelteam persoonlijke controle had over het ontwerpproces droeg
m.i. ook bij aan het snelle en goede resultaat. Verder was herkenbaar dat het
gevoel van voldoening dat dit proces opleverde, zoveel drive opleverde dat je ondanks
alle werk er a.h.w. energie van kreeg.
Kijkend naar Sawyer vind ik daarnaast herkenbaar dat er continu
werd voortborduurd op ideeën van anderen, die ruimte was er en dit werd zelfs
van elkaar gevraagd….. Ook het feit dat deze scholingsvraag bottum up werd aangepakt, waarbij ik als
projectleider vooral aan procesbewaking heb gedaan, is een van de punten die
hier een positieve uitwerking hebben gehad.. Het gevoel dat we naast elkaar als
gelijkwaardige collega’s aan de slag waren en het respect voor elkaar
hierbinnen, was telkens voelbaar. Iedereen maakte in dit proces de nodige goede
onderwijsproducten, maar ook ging er regelmatig het e.e.a. mis; ook tijdens de
eerste keren dat het curriculum draaide. Dit is nooit naar een van de
ontwikkelaars verwezen maar altijd als gezamenlijke groep opgepakt, zonder het
gevoel van verwijt in zich te hebben.
Al met al m.i. een echt Flow-waardig proces!
*Als laatste terugkijkend op onze peerfeedback-opdracht t.a.v. de curriculumanalyse: we zitten met 5 studenten in ons peerfeedbackgroepje....dat betekent 4 producten peerfeedbacken ...hetgeen natuurlijk op 10.03.14 niet is gelukt....dit werd dus afgerond vanuit thuis, een dagje later. Erg zinvol om elkaars producten te feedbacken cq. feedback te ontvangen! Voor mijn gevoel was mijn ABC nog niet helemaal wat ik wilde en ik kan de feedback dan ook goed gebruiken! Er zijn terechte en goed bruikbare opmerkingen geplaatst waar ik absoluut mee verder kan. Mijn ABC plaats ik op mijn BLOG als ik vind dat deze (volledig) in orde is....wordt vervolgd dus!
Tot binnenkort....groeten Frank Duijzings
Geen opmerkingen:
Een reactie posten